PEDAGOGISK IDRETT er en pedagogisk tilgang utviklet i Danmark. Pedagogisk idrett er et praksisbegrep for idrett, lek og bevegelse, der setter fokus på 4 utviklingsområder: fysisk, psykisk, sosial og kognitiv fokus. Tankegangen legger opp til at pedagogikken prioriteres før idretten og gjør plass for alle i aktivitetene. Jeg liker å kalle det en bevegende pedagogikk og forståelsesramme.
Idretten tilpasses og tar utgangspunkt i målgruppens behov og utviklings nivå, ut ifra et pedagogisk mål med aktivitetene. Målet er å inkludere alle på best mulig måte i aktiviteten der alle kan delta, oppnå glede, utfordre seg individuelt og i fellesskap - på tross av forskjellig mestringsnivå og behov.
De fire fokusområdene retter seg mot følgende områder i barns utvikling.
Psykisk fokus - setter fokus på selvverd, selvtillit, dannelse, selvinnsikt, utfordre seg, å ville, melde fra og til, positiv selvoppfattelse, ta initiativ, gi uttrykk for følelser, tillit, vente på tur, problemløsing etc.
Kognitivt fokus - setter fokus på kreativitet, språk, overblikk, telle, forstå en beskjed, erkjennelse, forstå og akseptere regler/normer, omstillingsevne, evne til å reflektere, bruke hukommelsen/huske, kritisk tenkning og taktikk.
Sosialt fokus - setter fokus på respekt for andre, aksept, ansvar, adferd, normer, å tilpasse seg, være oppmerksom, samarbeide, empati, medansvarlighet, forhandlingsevne, kommunikasjon, evnen til å gå på kompromiss, kjenne solidaritet, vise hensyn etc.
I utgangspunktet inngår alle fire områder i de flest leker, spesielt er jeg av den mening at det psykiske fokus inngår i ALLE leker i forskjellig grad. Men de fleste aktiviteter og leker styrker noen fokusområder i større grad enn andre.
Der vi voksne blir bevisste på hvilke utviklingsområder vi ønsker å støtte opp om og jobbe med hos barn, kan vi velge konkrete aktiviteter med fokus på de konkrete områdene. Eller vi kan justere ønskede aktiviteter, sådan at de legger vekt på det konkrete fokuset.
Trygge rammer
Der vi voksne blir bevisste på hvilke utviklingsområder vi ønsker å støtte opp om og jobbe med hos barn, kan vi velge konkrete aktiviteter med fokus på de konkrete områdene. Eller vi kan justere ønskede aktiviteter, sådan at de legger vekt på det konkrete fokuset.
Trygge rammer
- fysiske omgivelser som gir barn mulighet og lov til å utfolde seg fysisk.
- et miljø der nærværende voksne støtter og ser barnet tross forskjellig behov og mestring. Et miljø hvor barnet ikke presses til noe det ikke mestrer eller har lyst på, men motiveres til å delta og prøve seg frem.
- nærværende, engasjerte og lekende voksne der viser glede for en aktivitet, skaper større trygghet og motivasjon hos barn for å delta og prøve selv.
Tenk ut av boksen
For at lykkes med denne tankegangen, må vi tenke litt ut av boksen og ikke alltid gå ut ifra det man er vant på.
Vi får kjenne på oss selv som voksne hva trygge rammer, respekt, rommelighet og engasjerte kolleger, foreldre og andre mennesker gjør for våre egne opplevelser. Kanskje vi da forstår oss litt bedre på barna og hvilke faktorer som bidrar til, at de utvikler positive såvel som negative opplevelser og erfaringer opp gjennom barndommen.
Ser vi og respekterer barns forskjelligheter, da mestrer vi mye bedre å legge til rette for å støtte opp om deres utvikling på best mulig måte.
Jeg henviser til relevante innlegg om den voksnes tilgang til barnets motivasjon og mestring:
Den pedagogiske bakdøren - et "must have" i alle aktiviteter
Aktiv eller observerende deltaker?
Konkurranse - eller ikke?
For at lykkes med denne tankegangen, må vi tenke litt ut av boksen og ikke alltid gå ut ifra det man er vant på.
Vi får kjenne på oss selv som voksne hva trygge rammer, respekt, rommelighet og engasjerte kolleger, foreldre og andre mennesker gjør for våre egne opplevelser. Kanskje vi da forstår oss litt bedre på barna og hvilke faktorer som bidrar til, at de utvikler positive såvel som negative opplevelser og erfaringer opp gjennom barndommen.
Ser vi og respekterer barns forskjelligheter, da mestrer vi mye bedre å legge til rette for å støtte opp om deres utvikling på best mulig måte.
Jeg henviser til relevante innlegg om den voksnes tilgang til barnets motivasjon og mestring:
Den pedagogiske bakdøren - et "must have" i alle aktiviteter
Aktiv eller observerende deltaker?
Konkurranse - eller ikke?
