Yogaøvelser fra dyrenes verden


Fine yogaøvelser som del av en liten fortelling hvor det gjelder om å imitere forskjellige dyr. Yogaøvelsene er funnet og lånt fra Aktivitetskassen.no.


Fokus: Styrker koordinasjon, balanse, kroppsbevissthet og positiv selvoppfattelse.
Antall deltakere: 1+
Utstyr: matte eller gulvteppe.



Lekens utgangspunkt: øvelsene kan gjennomføres inne og ute (i sommerhalvåret).

Hensikten med yoga er muligheten for å kjenne etter i kroppen sin og la alle andre tanker forsvinne. Yoga handler om å puste dypt og rolig, derfor ta en pustestund innen dere tar hull på øvelsene. Sitte på rompa eller ligge på ryggen, kjenn på åndedraget i kroppen, øve på å puste dypt og rolig helt ned i magen.

Da er kropp og hode mer klar for yogaøvelser og etter hvert som barna mestrer øvelsene, kan pusteøvelsen trekkes med inn i den enkelte øvelsen.

Sjiraffen - har føttene godt plantet på jorden og hodet høyt oppe i skyene. Den har superbra syn og et stort hjerte: 
stå med føttene sammen godt plantet på jorden og legg hendene sammen foran hjertet, og kjenn hvor stort og sterkt hjertet er i hendene. Strekk hendene og armene over hodet mens hendene holder hverandre, samtidig som man gjør seg så lang man kan uten å miste kontakt med bakken under føttene. Bøy litt fra side til side for å strekke sidene av kroppen. Man kan eventuelt lade som om man strekker seg for å nå blader høyt oppe i treerne, eller bøye seg ned mot bakken for at drikke vann.

Treet - er sterkt og stabilt. Treet har dype røtter som strekker seg langt ned i jorden og grener som strekker seg oppover mot sola:
fest øynene på et punkt som ikke beveger seg, stå på et ben og sett den andre fotsålen på innsiden av stå-benet. Strekk armene opp i lufta til en V-form. Er det mulig å holde balansen på et ben? Kanskje treet svaier litt i vinden eller fordi sjiraffen spiser av det? Bytt ben.

Frosken - nede på bakken under treet og sjiraffen er det en liten frosk. Frosken er veldig tålmodig og kan sitte lenge og bare lytte til verden rundt seg og til sin egen pust. Plutselig får frosken lyst på å bevege seg og tar noen kjempe hopp med de lange sterke bena sine:
hopp og ned noen ganger. Ta en pause og kom tilbake til å lytte mens du sitter på huk. Gjenta flere ganger.

Sommerfuglen - er fargerik og vakker. Den flyr fra blomst til blomst:
sitt ned på rompa og legg fotsålene sammen. Hold fast i føttene/anklene og strekk ryggen rak og vift opp og ned med knærne som en vakker sommerfugl som flyr. Lukk øynene og bestem hvilken farge det er på sommerfuglen. Land på en blomst og flytt føttene litt lenger frem og bøy hodet ned mot føttene. Ta et dypt pust inn og ut mens du slapper av. Ta noen lange rolige pust i denne posisjon.

Kobraslangen - er lavt nede på bakken og liker seg i eget selskap, samtidig som den er veldig nysgjerrig på alt som skjer rundt:
ligg på magen og plasser hendene ved siden av brystkassen og skyv ned i hendene for å løfte brystkassen opp. Senk skuldrene, bruk den sterke ryggen og de sterke arme for å komme opp. Titt opp og til sidene noen ganger mens du lager lyden ssss...

Mus - er veldig redd for slanger. De løper og gjemmer seg med en gang den ser en slange. Nå har musen funnet et trygt og godt gjemmested og kan hvile i stillhet:
start med å stå på alle fire med hender og knær på gulvet. Flytt knærne så de er plassert litt bredere enn hoftene, samtidig la storetærne møtes. Flytt hoften mot helene og legg pannen i gulvet. Armene kan legges langs siden av kroppen eller være over hodet. Ta noen dype lange pust inn og ut mens en ligger trygt og godt og hviler.

Kom opp:
sitt på rompa med bena i kryss, ryggen rak, hodet på plass og kjenn etter i kroppen. Legg hendene foran det store varme hjertet og lytt innover til egne hjerteslag. Legg da hendene sammen. Ta et langt pust inn og et langt pust ut. Kjenn på den gode, varme og rolige følelsen inni kroppen.

__________


Pedagogisk bakdør: å ha en eller flere deltakende voksne som kan støtte oppe og barna kan herme etter, vil alltid være en pedagogisk bakdør for alle. 
I starten kan det være en idé å ikke fokusere på alle øvelser på en gang, men fokusere på de første 3 øvelser for etter hvert å bygge videre med resten av øvelsene. Barna får muligheten for å bli trygge på og oppleve mestring med de innledende øvelsene, innen de utfordres med nye øvelser. Når de opplever mestring med de første øvelsene, vil de være langt mer motiverte for å prøve seg på andre yogaøvelser.

For noen barn er det tryggere å bli kjent med øvelsene 1-til-1 med en voksen, eller i en liten gruppe med få barn. Her er det bedre mulighet for å få den støtten barnet trenger og oppnå mestringsfølelse, innen barnet blir med en større gruppe på aktiviteten.

Musikk: om ønskelig benytt rolig, avslappende meditasjons musikk eller lignende til øvelsene.