Tømmerstokk - sanselek



En fysisk sanselek, der deltakerne kommer tett på hverandre og får kjenne på egne og andres grenser. Leken kan være litt grenseoverskridende, men allikevel har jeg kun opplevd stor begeistring i leken.


Fokus: kropps bevissthet, tillit, vise hensyn og være oppmerksom på andre, kommunikasjon.
Antall deltakere: 4+
Utstyr: et jevnt underlag eller gulv, gjerne ikke for hardt underlag. Trengs litt plass å rulle frem og tilbake på.




Lekens utgangspunkt: deltakerne legger seg på rekke inntil hverandre med hodene i samme retning, alle ligger på magen med armene helt inn til kroppen, bena samlet og hodet i gulvet. 
Alle fungerer som tømmerstokker som skal trilles bortover hverandre èn om gangen. Første mann fra høyre ruller med armene langs kroppen mot venstre og over de andre tømmerstokker, og legger seg nå på venstre siden av tømmerhaugen. På samme måten ruller neste tømmerstokk seg over haugen og legger seg på venstre siden. Leken fortsettes til alle har rullet seg over tømmerhaugen og funnet sin nye plass.

Av hensyn til de som ligger nederst er det viktig, at den øverste tømmerstokken ruller over de andre i noenlunde lik plassering på kroppen. Å rulle over med rompe på rompe, rygg på rygg gjør det både lettere men også mer smertefritt, kontra at øverste tømmerstokk ruller med overkroppen over hode eller ben-regionen. Overkroppen veier mye mer enn hode og bein, og gjør derfor betydelig mer vondt.

Ønsker barna å fortsette over tid, kan tømmerstokkene rulle tilbake den motsatte veien til startpunktet. Dette kan gjentas frem og tilbake, samtidig som min erfaring er at barna liker å rolere litt rundt og prøve nye plasseringer i haugen.

Leken kan gjennomføres både inne og ute, men ute er det best på gress om sommeren eller på et flat område dekket av snø.

__________



Idéer til tilpasninger i leken: Lekens utgangspunkt passer seg best til 4-6-åringer, men kan justeres til yngre barn. 4-6-åringene mestrer og forstår leken ganske fort, her gjelder det om at trygge og støtte de i å bruke sin kropp for å komme fra a til b uten at det gjør vondt på de andre. Jeg oppfordrer barna til å si verbalt ifra om det skulle gjøre vondt, samtidig som de får lære at de tåler mer enn de kanskje tror. Det er samtidig viktig å lære de å holde arme og ben rette og helt inn til kroppen, da det gjør vondt at få en albue eller kne inn i mage eller rygg.
Jeg eller andre voksne har også deltatt i leken, hvor barna syns det var ekstra morsomt enten å skulle rulle over den voksne eller at den voksne rullet over barna.

Med 2-3-åringer kan man starte på et lavere nivå, der barna først blir trygge på å rulle rundt på gulvet med armene inntil kroppen. Etterpå kan barnet rulle over en voksen for å vise, at det ikke så skummelt å ligge nederst. Det krever betydelig mindre å rulle over èn tømmerstokk fremfor mange, men er allikevel langt vanskeligere enn at rulle rundt på gulvet. Om barna er klar for det kan et barn rulle over et annet barn og etter hvert som barna blir tryggere på leken, kan man øve på å rulle over flere barn (og voksne) ved siden av hverandre.
__________

Pedagogisk bakdør: en voksen som ikke deltar i "tømmerhaugen" kan hjelpe og støtte barna i å bruke kroppen riktig og være oppmerksom på andres opplevelse i leken, uansett om de ligger nederst eller øverst. Dette er en pedagogisk dør for alle. 
For de barn som syns det er skummelt å ligge nederst, er det en trygghet og pedagogisk bakdør å ligge sammen med en voksen som kan passe på barnet. En annen trygghet kan være at barnet istedet hjelper de andre med å rulle over tømmerstokkene, om barnet får til. Da er barnet fortsatt aktiv deltaker, men utsettes ikke for noe "skummelt".