Fokus: Setter fokus på styrke, balanse, kroppsbeherskelse, tillit til og oppmerksomheten på den andres kroppsspråk.
Antall deltakere: 2+
Utstyr: el teip, tegnekritt, tau eller lignende til å merke en rett linje.
Lekens utgangspunkt: To og to barn sammen - omtrent like sterke. På gulvet er det merket opp en rett linje. Barna står på hver sin side av linjen og leken har to forskjellige utgangspunkter: dytt eller dra.
- dytt: Barna holder fast på hverandres arme eller skuldre med ansiktene mot hverandre, og prøver å dytte den andre bakover såpass mye at begge barn står på samme side av streken. Dette kan gjentas igjen og igjen.
- dra: Barna holder hverandre i hendene og trekker den andre over på sin side av streken.
Leken kan gjennomføres både inne og ute.
__________
Idéer til tilpasninger i leken: Denne leken har jeg benyttet med barn fra 3-6 år. For at barna får gode opplevelser er det ganske viktig at de som "kjemper" mot hverandre, er omtrent like sterke og noenlunde samme størrelse. Er eksempelvis det ene barnet høy og kraftig bygget mens det andre barnet er liten og tynn, er det ofte ikke en rettferdig sjanse mellom barna. Dette kan skape en angst og frykt hos noen barn, som gjør at gleden og motivasjonen for å utfordre seg selv forsvinner.
Til 5-6-åringene kan leken justeres og gjøres vanskeligere. Øvelsen kan gjennomføres på ét bein mens barna dytter eller drar hverandre avsted. Eller øvelsen kan gjennomføres på to bein, men ved kun å dytte eller dra hverandre med én arm/hånd. Å dytte med én hånd kan godt være litt vanskelig, men kan omvendt fint fungere når de drar i hverandre.
__________
Pedagogisk bakdør: Det er viktig at vi voksne skaper rammene rundt leken - trygge rammer. Vi bør tenke på fokuset i leken - er det konkurranse aspektet som vekter og peker ut den sterkeste, eller er det gleden for å leke og bruke kroppen sammen, hvor det er mindre viktig hvem som lykkes flest ganger.
Samtidig er det viktig at vi støtter barna i å lytte til hverandre og lese hverandres kroppsspråk, samtidig som vi selv er oppmerksom på barnas behov. Trenger barna hjelp og støtte til å mestre, har de vondt eller vil ikke barnet være med mer. Den nærværende voksen er viktig for at barna føler seg trygge i leken.