Fuglene samler mat


En helårs utelek som spesielt er fin i sommer månedene. Den passer godt til mange deltakere, og den kan bidra til å styrke barns nysgjerrighet for dyreliv, planter og naturmaterialer.

Fokus: setter fokus på motorikken, kondisjon, kreativitet, kommunikasjon og samarbeide.
Antall deltakere: 6+
Utstyr: En haug av naturmaterialer som kongler, nøtter, stein, pinner osv.

Lekens utgangspunkt: Barnegruppen deles opp i 3-4 grupper etter hvor mange som deltaker. Hver gruppe plasseres i 3-4 hjørner av området/plassen, hver plass fungerer som et fugle reir. Alle grupper er en fuglefamilie bosatt i sitt fuglereir, som skal ut å hente mat hjem til familien.
"Maten" ligger samlet i en haug på midten av området/plassen. "Maten" består av kongler, nøtter, stein, pinner og andre naturmaterialer man har lyst på. 

På "klar"-signal drar fuglene avsted for å hente "maten" med hjem til reiret, hvert barn har lov å hente én ting om gangen. Hvilken fuglefamilie har til slutt samlet mest fuglemat?

Leken kan gjennomføres inne om man har plass og materialene, men den egner seg selvsagt godt til utelek
Personlig kan jeg se stort potensiale ved å gjennomføre leken i skogen eller rett ved, da man har materialer tilgjengelig og skogsbunnen gir mer motorisk utfordring. Samtidig kan fuglereir være bak et tre, oppe på en skråning eller lignende som gjør leken mer realistisk.
__________

Idéer til tilpasninger i leken: Med 3-6-åringer kan man innføre litt rollespill for å gjøre leken mer morsom og realistisk. Hver gruppe kan velge en bestemt fugl de ønsker å være, og hvert barn kan velge en familierolle som bestemor, fugleunge, fuglemor, fuglefar osv. På denne måten kan man utvikle en lek i leken.

Ønsker man å gjøre det mer vanskelig for 4-6-åringene, kan barna ta ut på matjakt en etter en. Når det første barnet kommer tilbake med mat, kan det neste barnet dra ut på jakt osv.
__________

Pedagogisk bakdør: Barn (og voksne) drar ut på jakt etter mat samtidig, hvilket gjør at de kan hjelpe og støtte hverandre om de har behov for det. Et trygt utgangspunkt for det enkelte barnet, som fungerer som en pedagogisk bakdør.

Tilpasser man leken til at barna drar avsted én om gangen, kan de "utrygge barn" gjerne ha en voksne eller trygg kompis med ut for å støtte de på matjakten.