Lekeslåssing og boltrelek går under risikolek, et tema som har vært mye oppe i senere år. Lekeslåssing i trygge rammer er kjempe god læring for barna. Barn og vi voksne trenger å forstå at lekeslåssing kan være både morsomt, trygt og ufarlig. Lekeslåssing er mye annet enn farlige og ubehagelige situasjoner. Her kan både gutter og jenter bli mer bevisst på deres styrke, reaksjonsevne og fysiske grenser i tillegg til at det styrker de sosiale kompetansene.
Med lekeslåssing tenker vi ofte på lek med mye kroppskontakt, men lekeslåssing kan både være med og uten fysisk kontakt, tett på eller med avstand til hverandre.
Jeg har i mange år hatt stor tro på lekeslåssing som en sunn tilgang til barns utvikling, men jeg har tidligere ikke hatt motivasjonen for å benytte denne typen lek med barna og brukte det lite i min pedagogiske praksis.
Men for noen år siden var jeg på kurs, "Boltrelek" ved Rune Storli, førstelektor ved seksjon for fysisk aktivitet og helse ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Det var akkurat det jeg trengte. Jeg gikk kjempe inspirert fra kurset med en fornyet overbevisning om at slåslek som pedagogisk metode ER en sunn og givende tilgang. Jeg følte meg trygg på min egen holdning og tilgang til lekeslåssing, og siden har jeg hatt STOR tro på lekeslåssing som verktøy. Jeg har inkludert mer og mer boltrelek i min pedagogiske praksis med stor suksess, mens mine kollegaer også har blitt mer og mer komfortable med lekeslåssing som verktøy.
Rune Storli uttaler i en artikkel fra barnehage.no: "boltrelek og lekeslåssing er en kilde til fryd, og barna opparbeider seg sosial og emosjonell kompetanse gjennom denne typen lek." Jeg fikk en "aha"-opplevelse for jeg hadde ikke tenkt på tidligere: når vi kaster barn opp i luften, snurr de opp ned og kilder de helt fra de er babyer - dette er lekeslåssing mellom barnet og den voksne på et veldig lavt nivå. At dette kan karakteriseres som lekeslåssing hadde jeg aldri reflektert over før og styrket kun min begeistring.
I samme artikkel uttaler han: "Barn som er i mye vilter lek og aktivitet, blir også flinke motorisk fordi de utfordrer grenser, utforsker og "trener" på å bruke kroppen sin i mange forskjellige situasjoner. I tillegg har vilter lek nytteverdi i forhold til emosjonell utvikling. Du blir kjent med deg selv i ulike sinnsstemninger… Det å være trygg på seg selv i ulike sinnsstemninger er en god ballast å ha med seg videre i livet." Akkurat mine ord og den tilgang jeg tror på.
Vi voksne må derfor ikke være redd for å oppfordre til og tilrettelegge for boltrelek. Lekeslåssing i trygge rammer kan bidra til kroppsbeherskelse og -bevissthet, selvtillit, gi uttrykk for følelser, oppmerksomhet mot andre og det å vise hensyn. Den voksne bør reflektere over hvordan det skapes TRYGGE rammer for lekeslåssing, og tilrettelegge for at leken kan gjennomføres på best mulig måte i forhold til barnegruppen og de enkelte barn.
Eksempler på boltrelek MED kroppskontakt:
- leker der man ruller oppå hverandre, dytter eller trekker i hverandre osv.
- leker der man skal bryte seg gjennom eksempelvis en menneskemur.
- leker der "fangeren" får snu rundt de andre som ligger på magen for å fange de, mens de kjemper imot m.m.
Eksempler på boltrelek UTEN kroppskontakt:
- putekamp.
- fekting der man fekter med myke isoleringsrør eller lignende myke, ufarlige gjenstander.
- trekke i tau.
- slå og sparke på store puter.