Leken kan være fysisk hård å bevege seg rundt for de voksne i undertal, men mine erfaringer er at den har skapt stor motivasjon for samarbeide og fellesskapsgleden i barnegruppen. Jeg har gjennomført leken i et høyt tempo da barnegruppen var ganske stor.
Antall deltakere: 3+ barn samt 1+ voksne.
Lekens utgangspunkt: To lag, barn mot voksne. Et kortspill eller lignende fordeles utover hele gulvet, halvdelen med bildesiden og halvdelen med baksiden på spillekortene opp. Barna har baksiden, mens de voksne har bilde siden. Når det telles ned og leken går i gang, gjelder det for barna om å snu spillekortene så alle kort har baksiden opp. Motsatt gjelder det for de voksne om å snu alle spillekortene sådan at de har bildesiden opp.
Jeg har satt på bakgrunns musikk og en klokke som har talt ned, evt. 4 minutter. Når timeren ringer, er leken slutt og alle reiser seg opp. Ingen får snu flere kort. Da får man telle og se hvilket lag som har vendt flest kort til lagets fordel. Laget med flest kort har vunnet.
Leken er best egnet som innendørs lek, men kan evt. også gjennomføres ute i sommerhalvåret på mykt underlag (ikke gress, da kortene ligger ujevnt).
Jeg har satt på bakgrunns musikk og en klokke som har talt ned, evt. 4 minutter. Når timeren ringer, er leken slutt og alle reiser seg opp. Ingen får snu flere kort. Da får man telle og se hvilket lag som har vendt flest kort til lagets fordel. Laget med flest kort har vunnet.
Leken er best egnet som innendørs lek, men kan evt. også gjennomføres ute i sommerhalvåret på mykt underlag (ikke gress, da kortene ligger ujevnt).
__________
Idéer til tilpasninger i leken: Det kan velges å la barn konkurrere mot barn. Men ved at barn konkurrerer mot voksne, må barnegruppen jobbe sammen mot de voksne. Dette bidrar virkelig til fellesskapsfølelsen for å være hele barnegruppen samlet om et felles mål mot de voksne.
Når voksne er med i leken, er det viktig å tenke at det må være færre voksne enn barn - for å gi barna en sjanse. Vi voksne har vært i stort undertal, men det trenger ikke å være en ulempe - det er forskjellig hvor hurtig barnegrupper er i denne leken. Det er forskjell på 15 5-6 åringer og 15 3-6 åringer. Mitt formål med leken har vært at barna får oppleve mestringsfølelse gjennom å ha en god sjanse for å vinne. Det styrker barnegruppens samarbeide og de sosiale relasjoner. Men samtidig er det sunt at barna får oppleve, at de voksne også kan vinne engang iblant.
Med et smil på leppen har vi peppet opp en stemning om at vi voksne fikk vinne, hvilket motiveret barna til samarbeide og lysten til sammen å ville vinne over oss.
Når voksne er med i leken, er det viktig å tenke at det må være færre voksne enn barn - for å gi barna en sjanse. Vi voksne har vært i stort undertal, men det trenger ikke å være en ulempe - det er forskjellig hvor hurtig barnegrupper er i denne leken. Det er forskjell på 15 5-6 åringer og 15 3-6 åringer. Mitt formål med leken har vært at barna får oppleve mestringsfølelse gjennom å ha en god sjanse for å vinne. Det styrker barnegruppens samarbeide og de sosiale relasjoner. Men samtidig er det sunt at barna får oppleve, at de voksne også kan vinne engang iblant.
Med et smil på leppen har vi peppet opp en stemning om at vi voksne fikk vinne, hvilket motiveret barna til samarbeide og lysten til sammen å ville vinne over oss.
__________
Pedagogisk bakdør: den eller de voksne må skape rammer, der barna oppfordres til å hjelpe hverandre og snakke sammen underveis. Da har barna en støtte i hverandre fremfor å stå alene. De eldste barn kan hjelpe de yngste, eller de mer utrygge barn eller barn med vanskeligheter kan få støtte av et tryggere barn. De kan bevege seg rundt som et makkerpar, som også kan styrke relasjoner på tvers.
Trenger noen barn ekstra støtte, kan en voksen utenfor leken støtte det enkelte barnet i å snu kortene og ha overblikket.
Trenger noen barn ekstra støtte, kan en voksen utenfor leken støtte det enkelte barnet i å snu kortene og ha overblikket.
