Leken krever litt forberedelsestid til å sette opp banen, og løpende kan man endre på banen - gjøre den lettere eller vanskeligere.
Fokus: Den er fantastisk fordi den styrker kroppsbevisstheten, balanse, konsentrasjon og overblikket. Samtidig kan den legge opp til rollelek og fantasi i leken etter hvert som barnet mestrer leken bedre.
Antall deltakere: 1+
Utstyr: Det trengs elteip eller lignende, garn og saks.
Lekens utgangspunkt: Med elteip settes garn (gjerne en tydelig farge som rød) opp mellom to vegger/faste flater. Garnet (laserstrålen) klippes i lange stykker og det lages knute i alle ender for at garnet ikke sklir ut av teipen. Garnstykkene settes opp fra én vegg til den andre, på kryss og tvers av hverandre. Avstanden mellom laserstrålene avhenger av barnas alder og mestringsnivå.
Nå gjelder det om å finne frem den indre ninja og komme seg gjennom laserbanen uten å røre ved laserstrålene.
Det kan også benyttes andet materiale. Teipen må være sterk nok til å holde fast garnet (elteip, malerteip eller lignende), men samtidig heller ikke så sterk at det ødelegger flatene det sitter fast på. Garnet må være sterk nok til ikke å knekke ved berøring. Laserstrålen kan også være av gavebånd eller lignende. De færreste har det liggende, men en mulighet er også å sette små bjeller eller klokker på laserstrålene, da høres det når strålene berøres. Jeg har gjenbrukt laserstrålene over flere ganger.
Leken er best egnet innendørs, men kan muligens gjennomføres utendørs om man har stolper, gjerde eller annet der laserstrålene kan festes.
Idéer til tilpasninger i leken: Det er viktig å starte på et lavt nivå og hellere øke vanskeligheten etter hvert.
For 2-3-åringer vil jeg sette god avstand mellom laserstrålene, sådan at de kan komme seg igjennom ganske lett, men samtidig lærer konseptet med leken å kjenne. Her vil jeg heller ikke være så nøye med om de rammer laserstrålen, så lenge de kommer seg igjennom (uten at den går i stykker).
En lek i leken kan være at barnet skal hente bamser eller figurer, som ligger på den andre siden av laserstrålene og ta de med tilbake gjennom banen.
For 4-6-åringene kan laserstrålene settes litt tettere sammen og etter hvert som barna blir trygge på leken og egen mestring, kan den utvides med flere laserstråler. Noen av de gangene jeg har lekt denne leken, har jeg sagt "biip biip" når et barn har rørt ved laserstrålene. Alarmen (biip biip) er for å gjøre barnet bevist på at det rørte ved laserstrålen, for det er ikke alltid de kjenner det. Jeg har også prøvd at barna som ventet på tur, selv sa "biip biip" når laserstrålen ble rørt.
Etter hvert som barna ble fortrolig med laserbanen, utviklet det seg til en lek med regler. Rørte man ved laserstrålene mer enn 3 ganger, måtte man i fengsel på den andre siden av laserbanen. Var det da et barn som kunne gjennomføre banen ved å røre laserstrålene 0-2 ganger, slap fengsels-fangerne fri igjen.
Det ble et sammenhold i leken. Men det legger også et pres på det enkelte barnet og innfører man lignende regler, får man være sikker på at de enkelte barn takler dette presset. Ellers utvikler barna negative opplevelser fordi det blir for vanskelig.
Det ble et sammenhold i leken. Men det legger også et pres på det enkelte barnet og innfører man lignende regler, får man være sikker på at de enkelte barn takler dette presset. Ellers utvikler barna negative opplevelser fordi det blir for vanskelig.
__________
Pedagogisk bakdør: Den grunnleggende pedagogiske bakdøren i leken er, at banens vanskelighetsgrad er tilpasset barnas nivå. Har barna forskjellige mestringsnivå, kan de med lavest mestringsnivå få gjennomføre på en lettere måte. Kanskje et barn får lov å røre ved laserstrålen flere ganger enn de andre barn, eller kanskje det ikke er noen "restriksjoner" for barnet. At det er en trygg voksen, som kan veilede og støtte barnet gjennom banen er en minst like viktig pedagogisk bakdør for barnets opplevelse.
Musikk: De gangene jeg har lekt laserbane, spilte kjenningsmelodien fra filmen Mission Impossible i bakgrunnen (pga. "laserbane-scenen" i filmen). Det tilførte litt ekstra energi og glede til stemningen i leken.

