Barn er vant på at man finner en skatt i skattejakt, men i min utgave er det hverken skattekort eller skatt. Istedet får barn opplevelsen av å finne og lykkes med bokstaver, bilder og/eller tall. Sunt å få oppleve at skattejakt kan være mye annet enn å finne en skatt.
Fokus: Setter spesielt fokus på oppmerksomhet, overblikk og samarbeide (om det er i en gruppe).
Antall deltakere: 1+
Lekens utgangspunkt: Jeg har gjennomført leken i et lite skogsområde. Lapper med alle alfabetets bokstaver hang jeg opp i treerne rundt omkring i skogen. Jeg hadde delt barnegruppen av førskolebarn opp i mindre grupper av 3-4 stykk, og hvert barn fikk en blyant og en lapp med sitt navn og etternavn på. Sammen beveget de seg rundt i skogen for å finne alle bokstavene i navn og etternavnet sitt. Når de fant og kjente igjen et eller flere bokstaver på navnelappen, ble bokstavet krysset over. Da visste de hvilke bokstaver de hadde funnet. I gruppene kunne de sammen hjelpe med å finne hverandres bokstaver, og de som trengte hjelp fikk hjelp fra gruppen.
Antall deltakere: 1+
Lekens utgangspunkt: Jeg har gjennomført leken i et lite skogsområde. Lapper med alle alfabetets bokstaver hang jeg opp i treerne rundt omkring i skogen. Jeg hadde delt barnegruppen av førskolebarn opp i mindre grupper av 3-4 stykk, og hvert barn fikk en blyant og en lapp med sitt navn og etternavn på. Sammen beveget de seg rundt i skogen for å finne alle bokstavene i navn og etternavnet sitt. Når de fant og kjente igjen et eller flere bokstaver på navnelappen, ble bokstavet krysset over. Da visste de hvilke bokstaver de hadde funnet. I gruppene kunne de sammen hjelpe med å finne hverandres bokstaver, og de som trengte hjelp fikk hjelp fra gruppen.
Til påske har jeg prøvd en litt annen utgave med påskeegg innen- og utendørs. Jeg hadde printet ut en masse påskeegg som påskeharen hadde lagt rundt omkring i barnehagen eller ute på lekeplassen. Barna suste rundt på jakt etter uspiselige påskeegg. Et år hadde jeg lagd en kurv av karton, som vi limte alle eggene på. Et annet år fikk barna eggene med hjem.
Skattejakt kan veldig fint gjennomføres både inne, ute og i skogen, både for få barn eller med en større gruppe barn.
__________
Idéer til tilpasninger i leken: Siden jeg prøvde ut denne leken første gang, har jeg tenkt en del på andre måter å gjennomføre skattejakt.
For 1,5-3-åringer kan benyttes et memory spill, der brikkene med bilder henges opp rundt omkring i barnehagen eller hjemme på et mindre område - inne som ute. Det enkelte barn eller en liten gruppe av barn får en plate fra memory spillet, og går rundt med en voksen og ser etter bildene som er på spillplaten.
For de 3-4-årige kan det samme gjøres, men bildene med brikker henges opp på et større område. Barna må bevege seg mer og vanskelighetsgraden blir litt høyere. Her kan man også benytte bokstaver i stedet for bilder, men benyt kun et mindre utvalg av bokstaver fra alfabetet. Da kan barna få en lapp med fornavnet eller enkelte ord, som de skal finde de forskjellige bokstaver til. En fin måte å bli bedre kjent med bokstaver gjennom lek.
For 5-6-åringer kan navner skiftes ut med ord, kanskje ord på noe de er glad i eller benytter mye.
Man kan også gi barna en lapp med et bilde, ord eller bokstaver, som de skal finde og ta med tilbake til startstedet. Når den oppgaven er gjennomført, får de et nytt bokstav, ord eller bilde og gjør det på nytt.
Sist men ikke minst kan man henge opp bilder med forskjellige antall objekter på bildene, f.eks. to marihøner på et bilder, fem biler på et annet. Barna får utlevert en lapp med et tall og da skal de finne og ta med det bildet tilbake, som de mener passer til tallet.