Fokus: En morsom, sanselig lek der setter fokus på kroppsbevissthet og kreativitet, men absolut også fokus på oppmerksom-heten mot den personen overfor deg.
Antall deltakere: 2+
Lekens utgangspunkt: To og to barn eller barn-voksen sammen overfor hverandre. Eventuelt kan de stå på hver sin side av en strek, merket med elteip eller lignende på gulvet. Ét barn er speilet, den andre ser seg i speilet og imiterer hva speilet gjør.
Leken kan gjennomføres både inne og ute.
Leken kan gjennomføres både inne og ute.
__________
Idéer til tilpasninger i leken: I begynnelsen kan den voksne vise helt simple bevegelser som å hoppe, gå på stedet, løfte armene, danse eller sitte. Det er viktig at speilet gjør bevegelsene i et tilpas rolig tempo, sådan at den som imiterer klarer å følge med.
Etterhvert som barnet/barna blir mer trygge på øvelsen og opplevelsen, utvikler speilet bevegelsene sine og blir mer kreativ. Bevegelsene blir mer varierte og vanskeligere, samtidig kan det komme kroppsspråk og ansiktsuttrykk innover. Det gjelder for barna om å få brukt deres kreativitet og fantasi.
Med 1-2 åringer kan det være den voksne mot barnegruppen. Den voksne er speilet mens barnegruppen hermer etter den voksne i helt basale bevegelser: løfter opp armene, gjemmer seg bak hendene, hopper, ryster på hodet, vrikker med rompen og lign. Det er egentlig bare å prøve seg frem.
Med de eldre barn er det absolut også en mulighet å gjøre det voksen mot barnegruppen. Jeg har selv mest erfaring med barn sammen to og to (eller tre) sammen. Et barn har fortsatt vært speilet, mens de andre to hermet etter.
__________
Pedagogisk bakdør: Når du er speilet utfordres du til å tenke kreativt i forhold til bevegelser, kroppsspråk og ansiktsuttrykk, hvilket kan være en utfordring i begynnelsen. Den som ser seg i speilet utfordres ved å bevare oppmerksomheten på speilet og imitere bevegelser, som potensielt kan være litt vanskelig.
Er noen barn litt utrygge ved denne leken, er det lurt at de får lov å være "speilet" først. De får være kreative og kjenne på opplevelsen når noen hermer etter dem. Forhåpentlig gjør det dem tryggere på rollen og blir mer komfortabel med å bytte rolle.
Den voksne kan være en god støtte her. Enten kan den voksne hjelpe barnet med å finne på øvelser og mestre de, eller den voksne kan stå på siden og gjøre det samme. Både om det er den som er speilet eller den som ser seg i speilet. Gjennom voksenstøtten føler barnet seg forhåpentlig ikke alene og tør utfolde seg mer.
Musikk: Her kan eventuelt benyttes rolig eller medium tempo musikk.
Er noen barn litt utrygge ved denne leken, er det lurt at de får lov å være "speilet" først. De får være kreative og kjenne på opplevelsen når noen hermer etter dem. Forhåpentlig gjør det dem tryggere på rollen og blir mer komfortabel med å bytte rolle.
Den voksne kan være en god støtte her. Enten kan den voksne hjelpe barnet med å finne på øvelser og mestre de, eller den voksne kan stå på siden og gjøre det samme. Både om det er den som er speilet eller den som ser seg i speilet. Gjennom voksenstøtten føler barnet seg forhåpentlig ikke alene og tør utfolde seg mer.
Musikk: Her kan eventuelt benyttes rolig eller medium tempo musikk.