Frys-leken - med en twist


Den klassiske "frys"-leken der man "fryser til is" og står stille når musikken slutter - den leken er morsom for mange barn. Men uten konkurranse elementet der du går ut når du ikke står stille, blir leken mye mer morsom og inkluderende for alle!

Mange barn kan ha vansker ved å stå helt stille og ikke flytte på seg, så jeg fant på en ny utgave av frys-leken: "Rompe-frys" og "Mage-frys". Begge er fantastiske som oppvarming, der pulsen stiger og kroppen blir varm. 


Fokus: Styrker kondisjon, styrke, kroppskoordinasjon og oppmerksomheten.
Antall deltakere: 1+
Utstyr: en person til å skru av og på musikken.




Lekens utgangspunkt: Musikken spiller mens barnet eller gjengen danser og hopper rundt som de har lyst. Ved Rompefrys setter deltakerne seg ned på rompen når musikken stopper. Når musikken spiller igjen, reiser de seg opp og danser videre. Her gjelder det ikke om å "fryse til is" og sitte helt stille, deltakerne "fryser" når de setter seg ned. ALLE klarer derfor å "fryse" (pedagogisk bakdør). 
Ved Magefrys legger deltakerne seg ned på magen når musikken stopper, og reiser seg atter opp og danser videre til musikken. Ved Ryggfrys legger man seg ned på ryggen.

Leken er fysisk hard da man skal opp og ned med hele kroppen i lav og høy fart (etter hvert som barnet mestrer). Men leken er morsom og kan virkelig anbefales!

Leken kan gjennomføres både inne og ute, om det ikke er isete forhold ute.

__________



Idéer til tilpasninger i leken: Med de 1½-2 årige - musikken kan spille konstant mens barna øver seg på å sitte ned på rompen sammen med den voksne (rompefrys). Når de forstår konseptet å sette seg ned, kan man gå skridtet videre og øve på å sitte når musikken stopper. Etter litt forsøk skjønner barna konseptet i leken. Etter hvert som barna mestrer "rompefrys", kan "magefrys" og "ryggfrys" introduseres og øves. Magefrys og ryggfrys er litt vanskeligere enn rompefrys, spesielt for de yngste. Derfor anbefaler jeg å begynne med "rompefrys".

Også for de eldre barn anbefaler jeg å introdusere leken i et rolig tempo. Etter hvert som de blir komfortable med leken, kan tempoet økes med kortere pauser mellom "frys". Her kan det virkelig bli morsomt - barn og voksne får pulsen opp og barnegruppene mine har vist stor glede og entusiasme.
__________

Pedagogisk bakdør: det å stå helt bomstille, kan være utrolig vanskelig for mange barn. Ved "rompe- og magefrys" har jeg inkorporert en frihet der gjør, at du kan bevege deg selvom du sitter eller ligger. Å sitte på rompen eller ligge på magen fungerer som "frys" fremfor faktisk å måtte stå stille som en statue. Denne fleksibilitet sammen med at konkurranse elementet er tatt ut, gjør at mange flere barn mestrer leken og utvikler positive opplevelser.

Er det barn som ikke mestrer rompe- og magefrys, kan man finne på bevegelser som passer for akkurat dét barnet. Eventuelt kan resten av barnegjengen gjøre samme bevegelse for at barnet ikke føler seg annerledes. Det er helt sikkert mange andre muligheter enn "rompe- og magefrys"!

Musikk: her benytter jeg oftest musikk med høyt tempo, da vi skal ha gang i kroppen og barna får lyst på å danse.