Vegg til vegg-prinsippet finnes i mange leker. Det er en enkel lek for å gjøre barn kjent med denne slags leke-rammen allerede på småbarns nivå, som de senere vil kunne kjenne igjen i andre leker.
Jeg har brukt vegg til vegg-leken mye med småbarna, enten som oppvarming eller som enkeltstående lek. Leken kan gjøres mer utfordrende etterhvert som barna blir trygg på leken og mestrer mer.
Fokus: Styrker motorikken og forståelsen for regler og lekerammen.
Antall deltakere: 1+
Fokus: Styrker motorikken og forståelsen for regler og lekerammen.
Antall deltakere: 1+
Lekens utgangspunkt: Barn og voksne står med ryggen til samme vegg, med ansiktet mot en vegg på motsatt side.
De teller eventuelt til tre og løper til den motsatte veggen og tilbake igjen. Dette gjentas frem og tilbake. Jeg har alltid tatt utgangspunkt i å løpe frem og tilbake, da barn generelt er glad i å løpe og er en morsom start på leken.
Leken kan gjennomføres både inne og ute, men ute tilpasses de forskjellige øvelsene til forhold og temperatur. Det kan bli kalt å ligge på bakken, rulle rundt eller krabbe om jorden er hard og frossen.
Leken kan gjennomføres både inne og ute, men ute tilpasses de forskjellige øvelsene til forhold og temperatur. Det kan bli kalt å ligge på bakken, rulle rundt eller krabbe om jorden er hard og frossen.
__________
Idéer til tilpasninger i leken:
- hoppe frem og tilbake. Med aldersgrupper som ikke klarer å hoppe selv, har vi voksne hoppet sammen med barna eller hjulpet de til å hoppe. Vi har vist barnet at det må bøye i knærne for å få til. Da kan barnet øve seg på å bøye i knærne
- snurre rundt
- krabbe
- fly med armene
- rulle på siden
- sno seg over gulvet
- svømme
- holde i hånden mens man løper til motsatt side
Når barna har blitt kjent med og trygge på leken over tid, har jeg prøvd å innføre dyreroller. Da har vi kombinert bevegelsene med dyr og transportmidler såsom å krabbe som en løve, hoppe som en kenguru eller frosk, fly som en fugl eller flymaskin osv.
Min erfaring er at etter et antall ture frem og tilbake, fortsetter leken i stedet rundt i rommet. Da blir det plass til å fly som en fugl eller flymaskin. Det kan gjøre leken mer fantasifull og morsom. Samtidig påvirkes relasjonene mellom barna på et nytt plan, da de nå gjør øvelsene inn mellom hverandre og kommuniserer mer sammen.
__________
Pedagogisk bakdør: Jeg opplever at 2-åringer kjapt forstår prinsippet i leken, mens det kan være mer vanskelig og overveldende for de yngste. Da ser de på oss som hopper eller snur oss rundt, hvilket er minst like lærerikt (observerende deltaker - pedagogisk bakdør). Og når først de eldste har satt i gang, er det naturlig for oss voksne å følge opp de yngste eller utrygge, og støtte de i at prøve å mestre (igjen en pedagogisk bakdør).
Musikk: Jeg spiller alltid musikk under leken, som passer til tempo i leken. Om det er mulig spiller jeg sanger, som er relevante for de enkelte bevegelsene, eksempelvis "Små rompetroll". Da blir barna kjent med relasjonen mellom bevegelser, dyr og sanger de eventuelt kjenner. Noe som både kan skape motivasjon og glede.
