Dyreroller


Fokus: Leken er ganske fysisk og barna uttrykker seg mye kroppslig. Her styrkes bl.a. motorikk og kroppsbevissthet, kreativitet og tilpasningsevnen. I tillegg skapes det masser av sosial lek og sammenhold barn (og voksne) imellom. Her får de lese hverandres kroppsspråk, teste ut hverandres toleranse og fellesskapet bygger opp en lek i leken. Også selvom det kun er ét barn og én voksen.


Antall deltakere: 1+
Utstyr: kroppen og fantasien.

Lekens utgangspunkt: Barn og voksne beveger seg rundt mellom hverandre, mens de inntar den dyrerollen som blir nevnt (gjerne med lyd). 
Vi har lekt alverdens dyr som høne, fugl, hund, kenguru, frosk, hest, løve, krabbe, firben og mye mer. Når jeg velger ut dyreroller, prioriterer jeg varierende bevegelser og roller, der barna får brukt kroppen alsidig.

Leken kan gjennomføres både inne og ute i sommer halvåret, når det ikke er kalt på bakken.
__________

Idéer til tilpasninger i leken: Etter hvert som barna ble kjent med leken, fikk de selv lov å velge dyrerollene. Da har vi vært helt ute i dyreroller som drager og enhjørninger.

Min erfaring er at jo mer barn blir trygge på denne leken, jo mer kreative og innlevende blir de i rollen. Drager spyr med ild, aper klatrer opp på hverandre og hunder løfter bein og tisser hit og dit. Slanger biter, reven sniker seg, krabben klipper med krabbeklørne sine og mye mer. Denne leken oppfordrer på alle måter til å finne frem kreativiteten og utfordrer kroppen på alverdens måter for både barn og voksne.
__________

Pedagogisk bakdør: Jeg melder alltid ut til barna i forkant at kjenner de seg litt utrygge eller slitne, er det helt greit å sette seg ut til siden og se på. Gjerne på "pauseøya" (sofa eller madrass). Jeg ønsker ikke å presse noen og det er veldig individuelt, hvor mye barn ønsker å prøve ut og engasjere seg i leken. Da kan de hoppe inn igjen når de har lyst (pedagogisk bakdør). 
Eller kanskje et barna trenger voksenstøtte til å prøve seg frem, eller kjenner seg mer trygg i at gjennomføre dyrebevegelsene sammen med en voksen.

Musikk: Jeg spiller alltid musikk under leken, som passer til tempo i leken. Om det er mulig spiller jeg sanger, som er relevante for de enkelte bevegelsene. Eksempelvis "Små rompetroll" eller "Who let the dogs out". Da får barna kjennskap til relasjonen mellom både bevegelser, dyr og sanger de eventuelt kjenner. Noe som både kan skape motivasjon og glede. Men leken kan fint gjennomføres uten, musikken tilfører bare det lille ekstra.